Friday 29 August 2008

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN!!


HEBATNYA RAMADHAN!!


Ramadhan adalah betul - betul bulan Al Quran. Ia seperti digerakkan dan dijulang tinggi kelebihannya semata - mata untuk menghangatkan suasana sambutan manusia ke atas kedatangan Al Quran. Bahawa Al Quran perlu disedari kewujudannya, kekuatannya, kekuasaannya dan kemestiannya dalam kehidupan manusia.
Allah menjaga Al Quran demi cucuran rahmatNya yang berterusan ke atas manusia. Allah merahmati manusia dengan memasak Al Quran di dalam jiwa mereka.

Apa Al Quran? Ia kalamuLlah. Bila? Lamanya ia di sisi Allah tersimpan di Lauh Mahfuz di langit tertinggi di Ummil Kitab. Di alam ghaib di luar capaian seluruh makhluk kecualiNya. Ia alam yang suci tanpa noda derhaka dan laknat seperti di dunia ini. Alam yang tidak mengerti selain tunduk pada kekuasaan dan ketuhananNya. Ia bersemadi di situ demi menunggu masanya arahan bertitah.

Turunlah aduhai Suhuf Ibrahim. Turunlah aduhai Taurat, Injil, Zabur dan turunlah semuanya ke dunia menunjuki manusia pilihan ke jalan yang lurus. Turunlah.. Sesungguhnya penurunanmu adalah petanda masanya yang semakin tiba untuk giliran kitab agung pula memukau duniawi dengan suluhan sinarnya yang menunjuki.

Satu malam yang penuh berkat, penuh kebaikan, kesuburan, kehangatan rahmat dan keridhaanNya akhirnya tiba. Ia saat manusia agung sallaLlahu alaihi wasallam telah disiapkan sepenuhnya untuk membawa risalah suci ke dunia terakhir sebelum qiamat melanda dan meledakkan kehancuran agung. Malam firman agung disahut para malaikat yang bersedia lamanya mendengar perintah dan titah.

Keluarlah aduhai Al Quran dari persemadianmu dan turunlah dalam syahdu malam ke langit dunia dengan para malaikat berpesta - pestaan menyambut kehangatan malam yang penuh berkat, kebaikan, kesuburan dan rahmat agung. Mana Ar Ruuh? Mana Jibriil? Bersiaplah engkau menjunjung titah agung. Kenalilah insan agung bernama Muhammad sallaLahu alaihi wasallam, tempat pendaratan wahyu suci di dunia yang hancur. Dadanya negeri tadahan wahyu.

Itulah malam Lailatul Qadr. Itulah malam Lailatim Mubarakah. Malam ketentuanNya yang penuh berkat. Padanya diterangkan dan dibezakan segala apa yang dikehendakiNya. Ia malam yang digandakan kehebatannya. Satu malam yang terlebih baik dari seribu malam lainnya. Malam sebaik amal manusia terberkat umurnya! Sejahteralah malam itu daripada sebarang kejahatan dan keburukan sehinggalah fajar menyinsing.

Malam Lailatul Qadr adalah malam segala malam dalam bulan segala bulan yang diturunkan padanya kitab segala kitab dalam bahasa segala bahasa ke atas manusia segala manusia untuk umat segala umat.

Adakah anda menemui saat seindah ini? Adakah anda mengimpikan saat kerahmatan lebih daripada ini? Adakah anda mampu menyisih diri dari saat malam yang digilai para pencinta Ilahi ini?

Nah, segala - galanya adalah tentang Al Quran. Di dunia ini, semuanya adalah makhluk kecuali Al Quran. Ia penghubung langit dan bumi. Ia menyuluh dari alam ghaib yang maha luas tak bertepi. Tanpanya gelap gelitalah bumi. Tanpanya laknat celakalah kehidupan di bumi. Tiada lagi erti sebuah kehidupan manusia 60 tahun. Ia sesingkat 60 hari kehidupan serangga yang melata atau 60 jam nyawa sang kelkatu yang terabai tanpa syukur dan budi. Apalah makna 60 tahun sekadar bertatih pada umur dunia berjuta - juta tahun yang tetap menggamit kehancuran jua.

Allah menghendaki hambaNya bersyukur dan menikmati nikmat dan rahmatNya. KehendakNya adalah rahmat. KetentuanNya adalah rahmat. Alam ini adalah rahmatNya. Allah adalah rahmat seluruhnya.

Allah memuliakan Ramadhan untuk kita. Al Quran adalah hidangan terhidang. Syukurilah kedatangannya. Berimanlah dengan kekuasaan mutlaknya ke atas kehidupan. Bacalah ia. Fahamilah ia. Tafakkurlah pada sentuhannya. Tadabburlah pada ayat - ayatnya. Beramallah dengannya dan berserulah ke arahnya.

Berelaklah diri dari melupainya atau melekainya. Jauhilah segala seruan yang melalaikan diri daripadanya. Selamat berpuasa. Pada puasa ada hikmat agung.

1 comment:

Nany said...

salam ziarah..visit us for LATEST TUDUNG EKIN COLLECTIONS in town!!

http://mama-homebiz.blogspot.com