Wednesday 6 August 2008

Aktiviti HELWA

salam sahabat2 sekalian...

Alhamdulillah bersyukur kita kehadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya jua dapat kita sama2 menjayakan majlis Isra' Mikraj tempohari...tahniah kpd Kak Aidah selaku Biro Agama bahagian HELWA dan saudara Safuan (HELKI) dapat menguruskan program tersebut dengan baik sekali disamping bantuan rakan2 Helwa yang lain serta masyarakat Helwa Sheffield seterusnya warga Malaysia dibumi Sheffield ni secara langsung dan tidak langsung.

Di sini suka saya ingin memberitahu rakan2 sekalian berkenaan aktiviti Helwa yang akan berlangsung insyaAllah tidak berapa lama lagi terutama sebelum menjelangnyer Ramadhan Al-Mubarak yang kita nanti-nantikan, saya selaku Pengerusi Helwa bagi sesi ini ada merancang beberapa aktiviti seperti aktiviti 'memasak'-belajar pada yang arif atau saya namakan 'AIR TANGAN ISTERI/IBU'.InsyaAllah akan diadakan, pada program tersebut bolehlah kita belajar bersama2 cara2 membuat resepi2 istimewa Ramadhan atau resepi Syawwal, kita akan menjemput pakar2 Helwa kita di sheffield ni yang pandai membuat masakan berlauk atau kuih-muih atau kek2 dan sebagainya.

Seterusnya aktiviti outdoor bagi Helwa...nampaknya kita telah hampir ke bulan ramadhan, so insyaAllah outdoor aktiviti ni akan ditangguh selepas bulan oktober insyaAllah, seperti yang dirancang, kita akan mengadakan permainan netball, badminton, bowling,swimming dan sewaktu dengannya tu insyaAllah sebagai riadah buat kaum ibu yang penat belajar dan sebagai suri rumah untuk ber riadah sambil merehatkan minda...insyaAllah

ketiga aktiviti 'HELWA DAY-OUT'- insyaAllah kita akan buat trip ke kawasan2 terdekat sekitar lingkungan Sheffield, Hull dan sekitarnya, HELWA DAY-OUT ni lebih kepada aktiviti berjalan2 sambil melihat kebesaran Allah...saya bercadang untuk melakukan aktiviti ini sebanyak 2 kali sepanjang satu sesi iaitu kita akan ke THE DEEP, HULL dimana disini terdapat tempat rekreasi minda melihat ikan2 laut dalam yang di kumpulkan dalam satu akuarium besar yang sangat indah dan menarik..ianya juga sesuai untuk anak2.tempat seterusnya saya bercadang untuk ke beberapa outlet istimewa...(maklum lah Helwa ni sinonim dengan membeli belah kan...)hi..hi...untuk keluarga kan...so saya bercadang kita keluar satu hari untuk membeli barang2 seperti pinggan mangkuk, pakaian yang ader sale dan sebagainya untuk rehatkan minda...ok tak?? aktiviti ini insyaAllah kita akan menaiki bas untuk ketempat2 tersebut.

Disamping itu insyaAllah Helwa akan mengadakan ceramah berkenaan kekeluargaan sebagai contoh : 'Parenting skill', 'Bagaimana membina keuarga bahagia' , Time Management dan sebagainya yang bersesuaian. Penceramah2 jemputan yang arif tentang bidang2 yg berkaitan insyaAllah akan dijemput.

Seterusnya, untuk makluman awal, Helwa akan membuat jualan yg diberi nama 'JUALAN HELWA'. Dimana pihak Helwa akan menjual tudung2, stokin kaki, stokin tangan, baju, jubah dan sebagainya untuk rakan2 dapatkan selain daripada di kedai2 Pakistan tu Helwa akan menjual barangan tersebut yg didatangkan khas dari Malaysia. Nantikan ye...

saya rasa setakat ini dahulu makluman awal beberapa aktiviti Helwa bagi sesi ini akan kami jalankan Insyaallah, di harap rakan2 doakan kelancaran aktiviti2 yg dirancang ini.jika ada sebarang cadangan atau pun pandangan atau pun selainnya saya amat-amat mengalukannya.

Sekian terima kasih!

Pengerusi Helwa 08/09
Fatimah Az-Zahrah

No comments: